تبلیغات
دانشكده صنعت هواپیمایی و فرودگاهی كشوری - بوئینگ 747 كلاسیك

·        100-747/200-747/300-747و747 كلاسیك با طراحیهای ویژه

اواسط دهه 60 قرن 20 شاهد تكمیل و معرفی بسیاری ازهواپیماهای جت بود. هرچند كه هیچكدام مانند تولد بوئینگ 747مهیج نبود. افزایش شلوغی آسمانها و در دسترس بودن موتورهای جت عظیم از دلایل تولید هواپیمای غول پیكر747 بود.همه این مسائل باهواپیمای 100-747 شروع شد كه اولین محصول از سری 747 كلاسیك بود وهواپیماهای 200-747 و300-747 را در پی داشت.

·        _بوئینگ 100-747 اولین جامبو جت جهان

این هواپیمــا در سال 1970 وارد ناوگانهای تجـــــاری شد. ابتدا موتــــورهای این هواپیمــــا فقط از شركت « پرات اند ویتنی» قابل تهیه بودند اما پس از سال 1975 شركتهای جنرال الكتریك و رولزرویز هم به تولید این موتورها پرداختند. شركت بوئینگ 250 هواپیمای 100-747 تحویل داد كه آخرین آنها درسال1986 بود. شركت بوئینگ دو نوع 100-747 ساخت كه یكی از آنها ظرفیت بیشتری داشت و به عنوانB  100-747شناخته می شد. 100-747 همچنین به عنوان هواپیمای كوتاه برد نیز مطرح بو دكه ساختار بدنه آن برای نشست وبرخاست زیاد اصلاح شده بود.این مدل توسط شركتهای هوایی برای مسافتهای كوتاه با ظرفیت مسافر بالا تا حد 550 نفر استفاده می شد. شركت بوئینگ همچنین مدل SP 100-747 (SPECIAL PERFORMANCE ) را تولید كرد كه بدنه آن كوتاهتر بود و برای پرواز در سطوح بالاتر،با سرعت بیشتر و در مسافتهای طولانی بدون توقف مناسب بود.

    200-747 ادامه میراث بوئینگ

هواپیمای 200-747 نیز پس از 100-747 ساخته شد كه تولید آن تقریباً دردوره  زمانی بسیار نزدیك انجام شد و اولین هواپیمای 200-747 در سال 1971 وارد ناوگانهای تجاری شد. شركت بوئینگ در نهایت 393 فروند از این نوع هواپیما را تحویل مشتریان خود داد كه آخرین هواپیما در سال 1991 تحویل داده شد. نمای بیرونی این محصول مشابه 100-747 بود و برای داشتن ظرفیت بیشتر طراحی شده بود. این هواپیما علاوه بر اینكه می توانست به عنوان هواپیمای مسافربری سفارش داده شود، قابلیت تبدیل به باربری یا تركیبی از باربری و مسافربری را نیز داشت.

747-200

هواپیمای 747 از ابتدا به عنوان هواپیمای باربری طراحی شده بود. اولین 747 باربری به راحتی قادر به حمل 100 تن بار در طول اقیانوس آتلانتیك و یا سرتاسر آمریكا بود. هزینه كاركرد 747 حدود 35 درصد ازهواپیمای 707 باربری ارزانتربود . هواپیمای 747 دارای دماغه ای مجهز به مفصل است كه اجازه بارگیری از جلوی هواپیما را می دهد و نیز درهای پهلوئی‌ هواپیما امكان بارگیری بارهایی با پهنای زیاد را میسر می كند.

200-747 قابل تبدیل، به گونه ای پیكربندی شد كه به صورت مسافربری، باربری، یا تركیبی از هر دو استفاده شود. این هواپیما نیازهای شركتهای هواپیمائی را به گونه ای جواب داد كه كه ظرفیتهای متفاوت را در زمانهای متفاوت داشته باشند. مثلاً ظرفیت مسافر بیشتر در تابستانها وبار بیشتردر زمستانها. مشابه 200-747 قابل تبدیل ، هواپیمای 200-747 كومبی ( (combi است كه برای حمل مسافر به تنهایی یا مسافر و بار نیز طراحی شده است. كومبی درهای بارگیری كناری بزرگی روی بدنه اصلی دارد كه توسط شركتها برای استفاده بهتر درپروازهایشان در تمام طول سا ل به كار برده می شود. هواپیمای200-747  قابل تبدیل مانند نوع باربری آن مجهز به دماغه ای مفصل دار است.

·        300-747  حركتی به جلو با تغییرات مهم

300-747 در سال 1983 وارد سرویس تجاری شد و اولین هواپیما در راستای تكمیل تغییرات اساسی در هواپیمای 747 كلاسیك بود.این تغییرات شامل گسترش عرشــه بالا و موتورها ی بهینه شـــده با 25 درصد مصرف كمتر به ازای هر مسافر بود. علاوه بر آن با گسترش عرشه بالا و جاسازی دوباره  راه پله مستقیم به انتــهای آن ، ظرفـیت مســافـــر تا  10 درصد افزایش  یافت ( مدلهای  قبلی راه پله  ما رپیچی شكل در وسط عرشه بالا داشتند). شركت بوئینگ 88 فروند 300-747 مسافر بری ، كومبی و برد كوتاه تحویل داد كه آخرین آنها در سال 1990 بود.

·        747 كلاسیك با وظایف ویژه

شركت بوئینگ 15 سری هواپیمای 747 برای اهداف خاص طراحی كرد و ساخت . در بین آنها دو سری 200-747 به عنوان یكی از منتخبان نیروی هوایی آمریكا و چهار سری 200-747 مدل  E4  طراحی شده برای نیروی هوایی آمریكا به عنوان فرماندهی اضطراری وپست كنترل تحویل داده شدند.

یك 747 دیگر برای جابه جایی شاتل هوایی آمریكا بین كالیفورنیا و فلوریدا اصلاح ساختار گرد ید. 747 دیگری به عنوان تانكر با قابلیت سوخت رسانی در پرواز انتخاب گرد ید.

بوئینگ از آن به صورت اجاره ای برای آزمون پرواز در جهت پیشرفت مسائل هواپیمائی استفاده می كند.     

 



طبقه بندی: درباره هواپیما ها،  برچسب ها: بوئینگ 747 كلاسیك،   ارسال به ارسال به 100 درجه کلوب دات کام این مطلب را به سروقت بفرست
نوشته شده توسط کسری محرمی در جمعه 17 مهر 1388 و ساعت 10:35 ق.ظ [+] | نظرات ()
»» HackeD By OmiDeR»» دعوت به همکار»» دعوت به همکار»» تصمیم دولت اسپانیا به توقف پرداختهای كلان به كنترلر های این كشور»» كاریكاتور»» كاریكاتور»» بدون شرح»» بدون شرح»» سند4444»» سند4444»» آموزش برنامه نویسی»» آموزش برنامه نویسی»» یا سیدالشهدا»» یا سیدالشهدا»» تصاویری از حادثه دیروز خطوط هوایی AA

نظر شما راجع به قالب جدید و آدرس جدید وبلاگ چیست •