تبلیغات
دانشكده صنعت هواپیمایی و فرودگاهی كشوری - ایرباس آ-۳۸۰

ایرباس آ-۳۸۰ A380 یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر، چهار موتوره و دوطبقه ساخته شرکت ایرباس است. این هواپیما بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. ساخت ایرباس آ-۳۸۰ از سال ۱۹۹۶ با عنوان A3XX آغاز شد و از سال ۱۹۹۸ با عنوان کنونی شناسانده شد.[۱] نخستین بار در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ به صورت آزمایشی از تولوز فرانسه به پرواز در آمد و دو سال بعد در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ نخستین پرواز تجاری آن برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد. این پرواز از سنگاپور به مقصد سیدنی انجام شد.

a380

ایرباس آ-۳۸۰ توانایی جابجایی تعداد زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است. تعداد صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری بالغ بر ۵۲۵ نفر است. این ظرفیت در یک مدل کاملا اکونومی تا ۸۵۳ نفر قابل گسترش است.

تاریخچه

مراسم معرفی نخستین نمونه هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰

سال‌ها از وارد خدمت شدن هواپیمای موفق بوئینگ ۷۴۷ می‌گذرد، و در نتیجه پیشرفت صنعت و علم نیاز به ساخت هواپیمایی از آن جدیدتر و به روز تر از نظر فناوری نسبت به آن احساس می‌شد. بالاتر از همه، به نظر می‌رسد که پس از یک دوره سی ساله، زمان خدمت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به سر آمده باشد، اگر چه این هواپیما در طول خدمت خود بسیار موفق بوده‌است. در نتیجه شرکت‌های دیگر غیر از بوئینگ به فکر تولید رقیبی برای این هواپیما افتادند ، و در طول چند سال این تفکر نتیجه داده و طرح هواپیمایی مانند ایرباس آ-۳۸۰ به جود آمد.

از همان ابتدا مشخص بود که چنین هواپیمایی، به ازای هر مسافر سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد ( مصرف سوخت به ازای مسافر ارباس 380 حدود % 60 نسبت به هواپیما های کوچکتر بیشتر است). اما مدیران ارباس به این موضوع اهمیت نمی دادند زیرا هنگامی که شرکت ارباس کار بر روی این پروژه را آغاز کرد، قیمت نفت کمتر از 20 دلار بر هر بشکه بود و به همین دلیل سوخت هواپیما نیز قیمت کمی داشت. اما هنگامی که کار ساخت هواپیما به پایان رسید قیمت نفت (و همینطور سوخت هواپیما) بسیار افزایش پیدا کرده بود. به همین دلیل بسیاری از خطوط هواپیمایی از سفارش این هواپیما خودداری کردند. بنا به آمار ارائه شده توسط ارباس، این شرکت باید حداقل 300 فروند از این مدل هواپیما بفروشد تا هزینه تولید آن برگردد، اما ارباس تا کنون تنها 192 سفارش دریافت کرده است و به نظر نمی رسد در آینده نزدیک هیچ یک از خطوط هوایی قصد ثبت سفارش دیگری داشته باشند. از این رو این پروژه یک شکست تجاری محسوب می شود. همین موضوع شرکت BAE SYSTEMS انگلستان را که پیشتر % 20 از سهام ارباس را در اختیار داشت وادار کرد که سهام خود را در اکتبر 2006 بفروشد.

هواپیمای آ-۳۸۰ با گنجایش ۵۵۵ صندلی و با بردی معادل هشت هزار مایل دریایی بدون توقف، برای نخستین بار در آوریل ۲۰۰۵ به پرواز در آمد. این هواپیما در سال ۲۰۰۲ وارد مرحله تولید گشته و تولید اولین نمونه تجاری این هواپیما از ماه مه سال ۲۰۰۴ آغاز شد. اولین پرواز این هواپیما نیز چندی بعد با موفقیت با موتورهای رولزرویس انجام پذیرفت و از اواخر سال ۲۰۰۷ وارد خدمت ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی سنگاپور و سایر شرکت‌های سفارش دهنده شد.

موتور جت ایرباس آ-۳۸۰ ساخت شرکت رولزرویس

این هواپیما توسط چهار دستگاه موتور جت نیرودهی می‌شود که هر یک حداکثر ۷۰٬۰۰۰ پوند نیرو تولید می‌کنند. بسته به نوع سفارش، این هواپیما به موتورهای بریتانیایی رولزرویس (Rolls-Royce Trent 900) یا موتورهای آمریکایی ساخت شرکت‌های جنرال الکتریک و پرات اند ویتنی (Engine Alliance GP7000) مجهز می‌شوند. به وسیله این موتورها، عملیات برخاست می‌تواند در باندی تقریباً به طول ۳ کیلومتر در سطح دریا در دمای ۱۵ درجه بالای صفر با حداکثر وزن انجام پذیرد. هر یک از این موتورها در مقاسیه با موتورهای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ حدود ۷٬۰۰۰ پوند بیشتر قدرت دارند، که البته با توجه به وزن بیشتر هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰ که به مراتب از جامبوجت بالاتر است چنین مسئله‌ای طبیعی جلوه می‌کند.

کابین خلبان

کابین خلبان شیشه‌ای در هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰

هواپیمای آ-۳۸۰ دارای کابین خلبان شیشه‌ای و مشابه سایر مدلهای ایرباس است. اندازه صفحه‌های نمایشگر اطلاعات بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر ( ۶ تا ۸ اینچ) است. ابزارهای ناوبری تمام اوتوماتیک هستند. کابین خلبان ایرباس آ-۳۸۰ دارای دوربین نمایش هواپیما از بیرون٫ صفحه کلید و دارای سیستم پیشرفته ناوبری و جهت‌یابی است.

فرودافزار

ارابه‌های فرود این هواپیما شامل ۲۲ چرخ و ساخت شرکت گودریچ است که شامل دو پایه زیر بال هر یک با ۴ چرخ، دو پایه مرکزی زیر بدنه هر بک با ۶ چرخ، و دو چرخ دماغه هواپیما است. این هواپیما می‌تواند دور ۱۸۰ درجه‌ای را در مسافتی به طول ۵۶٫۵ متر انجام دهد، که ۳٫۵ متر از ۶۰ متر استاندارد ابعاد فرودگاه‌ها کمتر است. بالاترین سرعت عملیاتی هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰ حدود ۱۰۶۲ کیلومتر بر ساعت و برد آن هشت هزار مایل دریایی یا پانزده هزار کیلومتر با بیشترین تعداد مسافر است. زمان بارگیری کامل در فرودگاه یا پایانه هوایی مرکزی شامل پیاده کردن مسافران، تمیز کردن محیط داخلی هواپیما، سرویس‌های دیگر و سوار کردن مسافران برای پرواز بعدی حداقل ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

مشخصات

 

فاصله نوک دو بال: ۷۹٫۶۵ متر
طول: ۷۲٫۷۵ متر
ارتفاع: ۲۴٫۰۸ متر
ظرفیت مسافر: ۵۲۵ نفر در ۳ کلاس ٫ ۶۴۴ نفر در دو کلاس ٫ ۸۵۳ نفر در یک کلاس
بیشینه سرعت: ۰٫۸۹ ماخ (۱۰۶۱٫۹ کیلومتر بر ساعت)
بُرد پرواز: ۱۴٬۸۱۵ کیلومتر
میزان مصرف سوخت : ۳۱۰٬۰۰۰ لیتر
مدل‌ها

A380-700 بدنه کوتاه.
A380-800 مدل پایه برای حمل مسافر در سه کلاس.
A380-800F مدل ترابری با توان حمل ۱۵۰ تن بار.
A380-900 بدنه طولانی برای حمل مسافران بیشتر.
 دانستنی‌ها

 

 

هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰ از نظر حجم هواپیما و نیز ظرفیت مسافر، بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به حساب می‌آید.
این هواپیما بصورت غیر رسمی به سوپر جامبو شهرت یافته‌است.
تاریخ‌های مهم

نخستین پرواز آزمایشی: ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ از تولوز، فرانسه
نخستین پرواز تجاری: ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ از سنگاپور به مقصد سیدنی، شرکت هواپیمایی سنگاپور
نخستین پرواز تجاری به اروپا: ۱۸ مارس ۲۰۰۸، از سنگاپور به مقصد فرودگاه هیثرو در لندن، شرکت هواپیمایی سنگاپور



ارسال به ارسال به 100 درجه کلوب دات کام این مطلب را به سروقت بفرست
نوشته شده توسط مهران مرندی در پنجشنبه 23 مهر 1388 و ساعت 04:52 ق.ظ [+] | نظرات ()
»» HackeD By OmiDeR»» دعوت به همکار»» دعوت به همکار»» تصمیم دولت اسپانیا به توقف پرداختهای كلان به كنترلر های این كشور»» كاریكاتور»» كاریكاتور»» بدون شرح»» بدون شرح»» سند4444»» سند4444»» آموزش برنامه نویسی»» آموزش برنامه نویسی»» یا سیدالشهدا»» یا سیدالشهدا»» تصاویری از حادثه دیروز خطوط هوایی AA

نظر شما راجع به قالب جدید و آدرس جدید وبلاگ چیست •